
Koło pasowe ze sprzęgiełkiem
Koło pasowe z wbudowanym sprzęgiełkiem jednokierunkowym, coraz powszechniej stosowane we współczesnych samochodach, należy wymieniać po ok. 100 tys. km – nawet jeśli wygląda jeszcze na całkiem sprawne.
Dobra praktyka wskazuje, że podczas przewidzianej przy 100-120 tys. km wymianie paska wielorowkowego napędzającego osprzęt silnika jednocześnie należy zdemontować także koło pasowe alternatora i w jego miejsce założyć nowe. Postąpić tak trzeba, gdy na osi alternatora znajduje koło z wbudowanym w środku sprzęgłem jednokierunkowym. Rozwiązanie takie jest już powszechnie spotykane, gdyż w istotny sposób zwiększa niezawodność pracy i trwałość pasków, od których zależy przecież działanie coraz liczniejszych urządzeń montowanych przy silniku. Dodatkowo wpływa na zmniejszenie hałasu i drgania powstających w napędzie osprzętu.